Skip to content

Ondernemers united

april 7, 2009

hub_logoGisteren geluncht met Job Twisk. Zijn bedrijf TrainR is part time gehuisvest in The Hub in Amsterdam. The Hub biedt flexibele werkplekken voor duurzame en innovatieve ondernemers. Zij kunnen gebruik maken van werkplekken, een postadres en elkaar. Want dat is het idee; de bewoners van The Hub inspireren en helpen elkaar. Op het kantoor in Amsterdam, maar ook met andere hubs in bijvoorbeeld Toronto, Sao Paulo en Johannesburg.

Ik ben er wel gevoelig voor, van die plekken waar ondernemers samenvinden. Het zit ook in de droom die ik voor Brabant heb en in het nieuwe kantoor wat ik ga bewonen. Toch leren mij de eerste maanden van ondernemerschap dat dit niet zaligmakend is.

Ik geloof voor ondernemers niet meer zo in ‘gezellig samen aan dingen werken’ en ‘je laten inspireren door anderen’. Job Twisk grapte hier ook over, dat je dan in een situatie komt dat iedereen elkaar coacht, terwijl er uiteindelijk niets gebeurt. Iedereen wil wel zijn kennis en ideeen overdragen, maar uiteindelijk concrete stappen nemen, lijkt moeilijk. Dat zie ik veel in het ZZP advieswereldje; veel dromers, veel inzichten, veel samenwerking, veel kennis overdracht. Maar wat het uiteindelijk concreet oplevert?

inspiratie

Ik geloof absoluut in samenwerking en partnerships. Maar ik geloof minder in gesubsidieerde marketingprojecten als The Hub waar deelnemers vrijblijvend met elkaar kunnen connecten zonder dat er per se iets uit hoeft te komen. Uiteindelijk is de huur gewoon een investering die terug verdiend moet worden. Daar kun je lang en breed hip en geinspireerd over doen, maar het is wel de harde realiteit.

Misschien zit ik er compleet naast. Zijn er prachtige succesvolle initiatieven op basis van samenwerking ontstaan in initiatieven als The Hub. De dromer in me laat zich graag overtuigen.

No comments yet

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

